Press watchdog once again wades through unfair Australian tabloid reporting on trans issues | Amanda Meade

The press watchdog found The Daily Telegraph failed to ensure a story about transgender players in a volleyball competition was fair and balanced.

It was a familiar story to anyone monitoring the reporting of trans issues. Since 2019, there have been 12 judgments on trans issues in various Australian publications, all but one of which have been found to be either inaccurate, offensive and harmful, or both.

“There has been an increase in decisions around reporting on transgender issues in recent times,” the Australian Press Council told Weekly Beast. “It is likely to reflect the community’s growing awareness of transgender issues and the greater visibility of these issues in the media.”

The surge in figures does not include complaints about reporting in Australia by the head of the gender clinic at the Royal Children’s Hospital in Melbourne, who said the newspaper had published 45 stories about her.

A recent story on news.com.au included the caption: ‘Murder victim Peter Aston was beaten, shaved, tortured and buried alive’ by Reid and his ‘transgender soldier lover’. The board said the story could lead some readers to conclude that there was ‘a connection between the transgender status and the commission of the crime’ and that the obvious reference to the ‘accomplice’s transgender status’ contributed to harm. substantial.

The Herald Sun was slapped on the knuckles for describing a defendant in a court history as “a transgender woman who suffered from a personality disorder” and the Daily Mail for saying “A transvestite serial killer, 75, wants YOU to pay for his sex reassignment surgery when he gets out of prison.

In 2019, the same year the council issued advisory guidelines on reporting on people with diverse sexual orientation, gender identity and sex characteristics, the Daily Tele said: “Having been axed herself” a ‘Sydney tranny’ at center of another court case ‘allegedly sought to share experience’.

The guidelines state that “unfair or inaccurate reporting of people with diverse sexual orientation, gender identity and sex characteristics and related issues…can have adverse mental health effects and adverse implications.”

Foxtel benefits from Emmy nominations

Sarah Snook received an Emmy Award nomination for her role as Shiv Roy in the HBO series Succession. Photography: Stephen Lovekin/Rex/Shutterstock

Foxtel is salivating positively about the number of Emmy nominations the pay-TV platform has received: “Foxtel is celebrating over 290 Emmy nominations,” he said.

The company says “Foxtel content” accounts for “more than 139 Emmy nominations this year”, including nods to Australian Sarah Snook (Succession), Toni Collette (The Staircase) and Murray Bartlett (The White Lotus).

#Emmy nominees 🏆
Watch them all in one place, on Foxtel. pic.twitter.com/U8W8AbuLuu

— Foxtel (@Foxtel) July 12, 2022","url":"https://twitter.com/Foxtel/status/1546994629181992960?s=20&t=DMgPJzcA6LKgdnxC7_z60w","id":"1546994629181992960","hasMedia":false,"role":"inline","isThirdPartyTracking":false,"source":"Twitter","elementId":"ebc6c94a-7e64-4c66-8260-ae0b886d68f3"}}'>

Wait a minute. Did Foxtel commission, produce or finance Succession, The Staircase or The White Lotus? No, but Foxtel screened the shows, which seems to be enough to claim the spoils. Success has many fathers.

But if Foxtel’s content has 139 nominations, where do the other 151 nominations come from?

Foxtel included nominations received by rival streaming platforms Netflix and Amazon Prime because… Foxtel set-top boxes now provide access to other streaming apps.

“Foxtel viewers can now enjoy more than 290 Emmy-nominated moments in one place with the integration of Netflix, Amazon Prime, SBS and ABC iView apps on the iQ3, iQ4 and iQ5 set-top boxes. Now that’s a real stretch.

The real winner in the Emmy stakes is HBO/HBO Max which had a total of 140 nominations, ahead of Netflix with 105.

The spin doctors change that

The Labor government is slowly filling its ranks, hiring journalists from the press gallery, other departments or transferring them among Labor members to make up the 470 posts needed.

Longtime media adviser to Anthony Albanese, Matthew Franklin, who accompanied the Grayndler MP for nine long years in opposition, told friends he chose to step down after the election. Franklin, who was a political reporter on the Australian before jumping the fence, just wants a break from the long hours.

Anthony Albanese with longtime media adviser Matthew Franklin (left) in 2015.
Anthony Albanese with longtime media adviser Matthew Franklin (left) in 2015. Photo: Tracey Nearmy/AAP

Joining Albanese’s desk is another former reporter, former SBS international correspondent Brett Mason, who served on Jim Chalmers’ staff in opposition.

Lanai Scarr, West Australian’s federal political editor, went straight from the election campaign to the office of social services minister Amanda Rishworth, who offered her a position as press officer.

Former ABC and Sky News political reporter Lyndal Curtis has joined the Cabinet of Infrastructure Minister Catherine King after a stint at the Department of Parliamentary Services.

“Stoker’s Delirium”

Former National Liberal Party Senator Amanda Stoker joined the Australian Financial Review this week with the first of a bi-monthly column. The former Deputy Minister for Women was pushed into third place on the Coalition’s Queensland Senate ticket and was not elected.

Displaying an admirable independent spirit, the Fin allowed Rear Window columnist Michael Roddan to trail Stoker’s first column the very next day. Stoker had argued that the Coalition lost power because it gave in to “left-wing positions” on “climate, gender, identity politics or culture”.

“Stoker’s illusion was deeper, however,” Roddan said, pointing out that his claim to “highest individual support below the line of any candidate” was “an inglorious mistake.”

Former National Liberal Party Senator Amanda Stoker had her first column in the Australian Financial Review.
Former National Liberal Party Senator Amanda Stoker had her first column in the Australian Financial Review. Photograph: Mike Bowers/The Guardian

Featured News

All editors live in fear of resuming the next day’s edition with a headline, and no medium is immune, including the Guardian. But it was a particularly bad week for the Sydney Morning Herald and the Age.

On the front page of Saturday’s newspaper was a story about the assassination of Japanese Prime Minister Shinzo Abe, while inside was the headline: ‘Now is the time for Albanian, little man target of ‘dare snipers.’

After an outcry, the online version was changed to “Now is the time for Albanese, small target man, to grow in stature”.

Then there was the title with a misplaced apostrophe.

But it was the headline that claimed ‘women’s violence’ was a problem when the article was actually about violence against women, which upset readers: ‘Plan to address women’s violence’ women at the top of the agenda when ministers meet next week. »

The title of the SMH read “a plan to address violence against women” instead of “violence against women”.
Photograph: Sydney Morning Herald

It was eventually changed to: “National plan to end violence against women at the top of the agenda”.

Dore defends his favorite project

In April, the Aussie launched a pay-for-youth website called The Oz, which is said to be a favorite project of broadsheet editor Christopher Dore.

The editor of The Oz, Elyse Popplewell, has a tough record, especially since she was catapulted from the relatively junior position of social media editor to editor-in-chief of The Oz, a section numbering around 10 employees.

The Oz hopes to attract young readers willing to pay $8.99 per month to access the content, high demand for a generation used to getting free content online.

Internally, there are complaints about the amount of resources the section has when staff are stretched on paper and subscriptions and traffic are dire.

On Instagram and TikTok where The Oz targets its audience, many posts are lucky enough to get a handful of likes.

But Dore is resolute, telling Weekly Beast, “For a new brand, The Oz has already built a strong, loyal and growing following across all platforms. Audience growth is exceptional, well above expectations.

“Similarly, the number of subscriptions for The Oz is already fantastic and growing faster than I imagined. The Oz has more subscribers than any other news site (all combined in fact) claiming to serve an audience similar.

“Our young and extremely talented team publishes brilliant content and builds a great following. I am very proud of them and the groundbreaking site they are creating.

Questionable quiz questions

With all the power and resources News Corp Australia has at its disposal, where do you think it got the quiz questions that fill the back pages of the Herald Sun and the Daily Telegraph?

By removing them – without attribution or payment – ​​from freelance writer and producer Miles Glaspole, who posts popular daily quizzes on his TikTok10 account.

“I run a TikTok channel,” Glaspole told Weekly Beast. “Basically, I just do 10 quick questions a day. People can react to that and the duo and all that kind of stuff.

“I was tagged in a video yesterday by a user doing the Daily Telegraph’s puzzle page. And all the questions were from my quiz… just verbatim my questions.

pic.twitter.com/UW7t2Q4kyx

— Miles Glaspole (@milesglaspole) July 11, 2022n","url":"https://twitter.com/milesglaspole/status/1546410054395449344?s=20&t=DMgPJzcA6LKgdnxC7_z60w","id":"1546410054395449344","hasMedia":false,"role":"inline","isThirdPartyTracking":false,"source":"Twitter","elementId":"1b1dffe5-26fb-4103-aebe-a11e0018e119"}}'>

News Corp blamed a third-party vendor.

“The issue has been escalated to our third-party provider for investigation,” a spokesperson told us.

Glaspole, who has 615.6,000 followers and 35.6 million likes on TikTok, says he doesn’t want compensation but has urged the media giant to shell out the money for a qualified quiz writer.

“It’s a really tough time for creatives, especially a really tough time for writers,” he said. “Most people who work in quiz writing, whether it’s pub trivia or TV shows or something, they’re usually freelancers and they can’t live off of it.”

You can buy a coffee from Miles for the price of the Daily Tele or the Hun if you think he deserves compensation.

About Erin Redding

Check Also

Alaska Daily: Premiere Date and Other Quick Things We Know About the TV Show

Tom McCarthy played a major role in two very different projects focusing on the craft …